Veiligheid regels
Voordat je gaat vliegen
Dat modelvliegen een uitermate intrigerende hobby is en door velen wijdverbreid en intensief wordt beoefend weten we, maar om gelijk met de deur in huis te vallen: modelvliegtuigen, -helikopters, -zwevers of wat ook waarmee gevlogen wordt vallen allerminst onder de categorie speelgoed. M.a.w. indien je deze hobby niet serieus neemt en geen zorgvuldigheid betracht, kunnen erlevensgevaarlijke situaties ontstaan. Een modelvliegtuig die je niet in controle hebt kan zich ontpoppen als een potentieel dodelijk projectiel.
Ter illustratie: een modelvliegtuigje van 1 kg dat vliegt met een snelheid van 90 km/u heeft een energie in zich wat ongeveer overeenkomt met een gewicht van 30 kg dat 1 meter wordt opgetild. Deze energie komt ook vrij wanneer je dit gewicht loslaat en op je grote teen laat vallen. Er is weinig fantasie nodig om te kunnen voorstellen dat dit pijn doet, laat staan dat er iets van je grote teen overblijft. Je moet er dan ook niet aan denken zoiets tegen je hoofd te krijgen, want dat geeft 'n smeerboel. Daarom: koppie erbij en hou het veilig.
Hieronder staan een aantal punten die hopelijk bijdragen om crashes en ongelukken tot een minimum te beperken. Zorg altijd dat je vliegtuig 100% constructief en mechanisch in orde is. Zit er iets los of functioneert iets niet goed, ga dan niet de lucht in totdat het verholpen is. Schroom niet bij twijfel advies te vragen aan ervaren vliegers.
Zorg altijd voor volledig opgeladen batterijen van zowel zender als ontvanger. Diverse malen hebben zich crashes voorgedaan omdat men 'vergeten' was de batterijen op te laden.
Controleer als de lader 'FULL' aangeeft of de batterij daadwerkelijk tot de maximale capaciteit is geladen. Kapotte batterijen laden niet volledig (of helemaal niet) op en dienen terstond te worden vervangen. Onderwerp de batterijen regelmatig aan een cycle proces (onladen/laden) om te zien of ze nog wel tot hun opgegeven capaciteit kunnen worden geladen. Dit is ook goed om het eventuele 'memory effect' tegen te gaan.
Borg stekkerverbindingen altijd met een speciale clip en/of eenvoudig met een stukje (schilders)tape.
Zorg voor een deugdelijke bevestiging van de links en voorzie ze van een borgclip of borg ze met een stukje brandstofslang. Hier is een metalen link met een draadeind aan een flexibele kabel (bowdenkabel) bevestigd. Het draadeind dient met minstens 14 slagen in de flexibele kabel, alsook de metalen link op het draadeind, te zijn gedraaid. Borg de metalen link aan het draadeind met 'n drupje CA lijm of met een borgmoertje.
Hier zie je een voorbeeld van een nylon link bevestigd aan een 'control horn', geborgd met 'n stukje brandstof slang. Ook hier is de nylon link minimaal 14 slagen op het draadeind geschroefd.
Hier zie je een voorbeeld van een nylon link bevestigd aan een 'control horn', geborgd met 'n stukje brandstof slang. Ook hier is de nylon link minimaal 14 slagen op het draadeind geschroefd.
Hier zie je een voorbeeld van een verbinding van de stuurstang aan de servo arm met een zg. nylon 'faslink'. Nb: Als je tijdens het vliegen ongewone geluiden waarneemt, zoals een lage bromtoon, dan kan dit een indicatie zijn van zg. flutter op een of meerdere stuurvlakken van je vliegtuig (flutter wordt o.a. veroorzaakt door overmatige speling op scharnieren, niet goed bevestigde stuurhevels, speling op de links en hevels, slappe stuurstangen, slappe roervlakken, overmatige speling in de servo aandrijving door b.v. slijtage, niet goed bevestigde servo's, ect ect) . Omdat dit fenomeen heel snel je vliegtuig kan vernielen, dien je onmiddelijk gas terug te nemen en te landen. Ga dan niet eerder de lucht in nadat de oorzaak is opgespoord en verholpen.
Monteer servo's met de immer meegeleverde rubberen tules en metalen busjes. Zo zijn ze enigszins trillingvrij opgehangen, hetgeen de levensduur ten goede komt. Zorg voor een goede vrijloop van de stuurstangen.Te veel weerstand zorgt voor extra belasting op de servo's, waardoor ze mogelijk stuk kunnen gaan. Bovendien verbruiken ze extra veel stroom en zuigen ze de accu in een mum van tijd leeg.
Monteer de motor op de motorsteun altijd met metalen bouten en borgmoeren. Dit geldt ook voor montage van een motorsteun op een vuurschot indien van toepassing.
Balanceer altijd de propellor. Ongebalanceerde propellors veroorzaken excessieve vibraties die schade aan (onderdelen in) het vliegtuig kunnen veroorzaken. Het kan ook leiden tot schuimvorming in de brandstoftank waardoor de brandstoftoevoer stagneert.
Onderschat nooit de kracht van brandstof of elektro motoren en draaiende propellors. Propellors hebben messcherpe randen en slaan met gemak een vinger af. Draaiende propellors op elektro motoren, hoe klein ook, kunnen al leiden tot letsel die niet even met een simpel pleistertje zijn te verhelpen. Vermijd loshangende kleding zoals dassen, sjaals ed. en knoop je jas dicht. Een motor die een kledingstuk 'grijpt' kan desastreus zijn. Afstellen en volgas draaien dient altijd ACHTER de propellor te gebeuren. Ga nooit boven of voor een draaiende propellor hangen. Last but not least: zet de prop muurvast op de as en borg deze zo mogelijk met een extra moer.
Gebruik voor het elektrovliegen altijd de in de RC handel verkrijgbare speciale goudcontacten en soldeer deze solide aan de elektrische leidingen en scherm ze af met krimpkous. Toepassing van zg. kabelschoentjes zijn uit den boze.
Voer voor het vliegen een range test uit en controleer alle functies van het vliegtuig. Controleer of de roeruitslagen corresponderen met de stuurfuncties op de zender. Je zal niet de eerste zijn die denkt op te stijgen met 'up' geven, maar in plaats daarvan regelrecht de grond in gaat. Stijg en land altijd tegen de wind in en altijd van je af. Ga altijd bij elkaar staan aan de rand van het veld als er meerdere vliegtuigen in de lucht zijn. Vlieg NOOIT boven of over de pitts. Voer instellingen altijd uit op de grond en nooit tijdens de vlucht (trimmen daargelaten). Kondig altijd aan als je gaat landen. Maak ook kenbaar wanneer je problemen ondervindt, bijv. bij een afgeslagen motor, zodat je de ruimte krijgt om een nood- of voorzorgslanding te kunnen maken.
Tot slot: de Hoeksche Waard is een van de aangewezen militaire laagvlieg gebieden en kan het zo maar gebeuren dat er een escadron Apache of Chinook helikopters op zeer geringe hoogte (100 ft of lager) voorbij komt razen. Bovendien bevindt ons veld zich dichtbij de CTR Rotterdam en passeren regelmatig civiele luchtvaartuigen ons veld op geringe hoogte (1000 ft en soms zelfs lager). Hou hier rekening mee en laat iemand op de uitkijk staan om te waarschuwen wanneer een luchtvaartuig ons veld nadert.